torsdag 5 maj 2011

Knott och annat surr

Dagens eftermiddagspromenad i parken bjöd på miljontals små knott som surrade kring ansiktet. De har väl väckts till liv efter regnet och vädret som långsamt börjar bli varmare nu.


På tal om småkryp läste jag något läskigt i tidningen imorse. Det var en kvinna som var ute i skogen och satt och plockade bär. Plötsligt kom en stor fet fluga flygande och stannade i luften mitt framför ansiktet på kvinnan. Sen utan förvarning sprutade den in en vätska i ögat på kvinnan. Hon kunde senare plocka ut 30 små larver ur ögat. Huva... Den där läskiga flugan gör så när de lägger sina ägg men oftast gör de det i en älgmule och inte i ett människoöga. Kommer knipa med ögonen när jag går i skogen nästa gång! Eller stora solbrillor på!

Det får mig osökt att tänka på de där berättelserna om spindlar som bodde i Yucka-palmens stam och en dag plötsligt exploderade stammen och ut kom miljontals spindlar i huset. Eller de där spindlarna som kröp in i öronen på folk och la ägg som sedan kläcktes och de små spindlarna vandrade in i hjärnan. Det var väl bara en sägen, men läskigt värre...



Idag har jag äntligen besiktigat min bil efter månaders väntan och körförbud. Och den gick igenom utan anmärkning - HURREY. Härligt att kunna ut och köra igen med min egen lilla blå bubbla.

Nu ska jag skriva ut lite coola bilder på gamla filmstjärnor i svart-vitt som jag ska rama in i svarta ramar. Kommer att bli finfint på väggen i det ena gästhuset i Lilla Vik. Jag har även inhandlat små fotoramar och skrivit ut bilder på våra fina barn. En randig matta i svart-vitt och några ljuskoppar hamnade också i påsen idag. Förra helgen klädde jag in målarduk och kuddar med Marimekko-tyg och så ska jag packa ner lite mysiga böcker som ska få stå i bokhyllan (som ska målas vit när tiden är mogen).

Kan berätta att jag blivit en jäkel på att fixa grejor med vänster arm och hand. Status på den fronten är att det långsamt blir bättre. Jag har inte den där intensiva smärtan varje kväll och natt som höll på att knäcka mig och göra mig till ett pillerknaprande vrak. Jag bara hoppas att det fortsätter på rätt håll och jag försöker verkligen att inte anstränga armen och axeln för mycket.

Om allt går enligt planerna sticker vi ut till huset imorgon efter jobbet. Väderprognosen visar en stor sol men ganska kyligt. Svårt att veta vad man ska packa med sig i klädväg. Har börjat göra ett litet förråd där så man inte ska behöva packa så mycket varje gång. En extra morgonrock står på önskelistan, den är ju så stor och otymplig att packa upp och ner varje gång.

Supersnabb och god pastarätt med soltorkade tomater, bacon och cantadou-ost bjuder Tildas Kök & Vin på idag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar