söndag 16 september 2012

Smart tips för att få ut mer av designtyg till kuddfodral

Sköna söndag idag.
Softar omkring i lägenheten och njuter faktiskt lite grand av att vara själv. Mannen är med sina polare i Casat och har en golfhelg så jag är kvar i stan. Jag har varit en tur på stan och shoppat en klänning och en blus, sen har jag storhandlat på Maxi inför veckan, lagat mat till mig och sonen, tvättat och strukit och bäddat om och fixat och donat. Idag har jag dragit fram symaskinen och sytt nya kuddfodral. Och nu håller jag på att baka bullar. Inte så ambitiöst som det låter. Jag kopplar av när jag får vila huvudet från allt vad datorer och jobb heter så det här är mitt sätt att stressa ner.

Jag har i halva mitt liv varit förtjust i Estrid Ericssons fina tyg med elefanter som säljs av Svenskt Tenn och har varit sugen länge, länge på att skaffa ett par kuddar med detta tyg. Dock har jag dragit mig för att ge en tusing per kudde även om de är väldigt fina. För snart ett år sedan köpte jag tyg i Svenskt Tenns webbshop för att själv sy kuddfodral men sen har det bara legat kvar i sin påse undanstoppat i en hörna och jag har inte hunnit med att ta tag i det där med syendet.

Tills nu. Jag kom på en smart lösning för att få ut mer av tyget också. Jag köpte fint, svart linnetyg på Åhléns och sen lät jag baksidan av kudden bli i det tyget, det syns ju ändå inte och det blev jättefint. Så nu har jag sytt 2 stora kuddar till Casat och en till vardagsrummet i lägenheten. Och en helsvart i linne. Sen hade jag inte fler innerkuddar på lager för det finns nämligen tyg över till ytterligare 2-3 stycken! Får ser hur det blir i soffan i Casat och om jag ska sy några till. Eller om jag hittar nå något annat kanske.


Älskar det här elefanttyget. Det är en riktigt klassiker.




I soffan har jag lagt en ny pläd från Vinga of Sweden. Det härliga mönstret lyfter upp soffan tycker jag och dessutom är den extremt mjuk och gosig. De stora gröna kuddarna är i linne och kommer från Norrgavel och de svart-vita är från Marimekko.


Lite sköna höstfäger. Köpte en bukett blommor på torget och matchar med ljuslyktor från Iittala.


Nu ska jag rulla sockerkringlor så det står härliga till.
Önskar er en fortsatt skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar