tisdag 4 maj 2010

Bologna - dag 1

Tidig morgon men vad gör det när man ska iväg på semester. Vi tog en taxi till stationen i ottan och behövde inte betala något - ganska bra start! Efter en stor och god kaffe på Starbucks på Kastrup var vi redo att stiga ombord på planet till Italien och Bologna.

Allt flöt på fint och väl framme i Bologna tog vi en taxi till hotellet och hade tur och fick rummet direkt. Vi installerade oss och packade upp. Vårt hotell var jättefräscht och låg ett par km från själva stadskärnan men det gick bussar var 7:e minut så det var inga problem med att ta sig in till stan.

Vi var inte så speciellt pålästa på stan och chansade på att börja vår upptäcktsfärd på det stora torget som heter Piazza Maggiore. Piazzan kallas för "stadens vardagsrum" och hit går man för att ta en kaffe, en glass eller en drink och titta på folk och på den fina gamla kyrkan San Petronio som tronar mitt på torget.

Solen värmde gott på oss frusna nordbor och vi började med att sätta oss på en av uteserveringarna på torget och beställde in resans första glass. Och lite birra till mannen i sällskapet.

Här satt vi en bra stund och bara njöt, det var säkert 30 grader i solen och nästan liiiite för varmt, men bara nästan. Blev lite röd på näsan och armarna.

När det var dags att vandra vidare mot lite lunch satte jag på mig solglasögonen lite nonchalant och reste mig utan att se vart jag satte fötterna och märkte inte att det var ett trappsteg på 2 decimeter i vägen. Foten vek sig och hela benet vred sig. AAAAAAJJJJJJJJ!!!!

Anders fick rusa in och försöka förklara att han ville ha is och det tog ett tag innan de fattade vad han menade. På med isen och jäklar vad det gjorde ont. Sen var det bara att bita ihop och linka vidare, vad gör man när man är på semester.

Så vi travade vidare och jag fick köpa mig ett par nya skor att klämma ned foten i. Vi hittade en mysig bistro/bar där vi åt en god sallad och drack det första vinet (skulle bli en del under resan). Jag avnjöt också den första cappuccinon och Anders beställde en dubbel espresso (brutale i kvadrat).

Sådana här fina medeltida valv fanns det överallt i staden - hela 4 mil faktiskt. De byggdes från början för att bygga ut staden, husen breddades mot gatan. Bra mot regn och sol också!

Mellan klockan 19 och 21 på kvällen samlas "alla" före middagen för en aperetivo på någon mysig bar. Man betalar ett paketpris för drink och snacks/tilltugg som kan vara allt från chips och oliver till små pizzor eller snittar.

Här mår man rätt gott i kvällssolen på härliga Café Zanarini, ett historiskt, populärt och lyxigt aperetivo-ställe. Kallt vitt vin och massa läckra tilltugg.

Vi hade fått tips på en bra restaurang som heter Cesarina (tack Lotta!) där vi åt middag första kvällen. Melon och parmaskinka, tagliatelle a la Bolognese (måste man ju bara prova), färska bär till efterrätt och ett gott lokalt Sangiovese-vin.

Efter den här dagen var man rätt mör tillbaka på hotellet och slocknade sött med foten i högläge. Zzzzzzzzzzzzzz. Nja, sov sådär faktiskt....