onsdag 5 maj 2010

Bologna - dag 2

Valborg och strålande solsken! Efter en god frukost klämde jag ned min stackars fot i det skönaste paret skor jag hade med mig och vi tog bussen in till stan.

Här har den prickiga Italien-klänningen åkt på. Den får heta så eftersom jag hade den på ett MYCKET stort antal bilder när vi var i Rom för några år sedan och nu är den visst med på en massa bilder i Bologna också.


Bologna består av många fina gamla byggnader men det är inte lätt att hitta rätt bland alla gator och torg. Man tror man har koll sen visar det sig att man är någon helt annanstans än vad man trodde. Och det gällde inte bara mig :-). Så det så!


Här hamnade vi plötsligt på en jättestor marknad. Väldigt mycket Kiviks-marknad-känsla... Ingen större hit så det blev en billig runda. Har sällan sett så mycket krafs på en och samma gång. Folk handlade dock som tokiga.


Åh, dessa ljuvliga krämiga cappucciono med små läckra bakverk. Finns överallt och så gott!!! Bra för själen men inte för figuren...


Vi strosade runt och kollade i butiker och jag inhandlade ett par nya svala skor som jag faktiskt kunde trycka ned min vrickade fot i utan att jag höll på att svimma. Fick samtidigt köpa mig ett nytt nagellack nu när man skulle visa tossingarna. Lyxbutikerna; Gucci, Luis Vuitton, Chanel, Armani, Furla osv osv... låg tätt på rad så någon budgetshopping var det inte tal om. Och himmel så mycket skobutiker! De chicka italienskorna trippar ju alltid omkring på skyhöga klackar och jag önskar jag kunde gå så där snyggt i högklackat. Men efter att ha provat några par insåg jag att lagom är bäst för mig (och definitivt inte högklackat med en vrickad fot).


Vi lyxade till det och letade oss åter till Zanarina där vi beställde in en flaska italiensk champagne och massor av små snittar.


Här blev man kungligt bemött och det hälldes upp i glasen titt som tätt. Gissa om jag njöt, helt i Tildas smak! Här satt vi läääääääääääänge.



Som avslutning kom kyparen med ett fat med färska frukter och bär på isbädd. Mumma.

Lite halvlulliga av sol och bubbel tog vi oss sedan tillbaka till hotellet, slappade en stund och gjorde oss sedan iordning för Valborgskväll i stan.

Vi åt på en restaurang som vi läst om - Diana. Flådig till tusen men inte särskilt mysig enligt oss. Lite för fiiiiiint liksom och snorkiga kypare. Till förrätt åt vi en otroligt god bresaola och sen var det dags att testa Vitello Tonnato (kalv med tonfisksås och kapris) och sen semifreddo för mig och creme caramelle för Anders. Är man i Italien så är man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar