torsdag 16 september 2010

Bokrecension: Bara vanligt vatten

Titel: Bara vanligt vatten
Författare: Kajsa Ingemarsson

Stella Friberg tycks ha allt en kvinna kan drömma om: en makalöst framgångsrik karriär som författare, exklusiv våning på Östermalm, en garderob fylld med designkläder, en charmerande pojkvän, sportbil och häst. Stellas böcker om Franciska Falke, en ung, självständig privatdetektiv i 1800-talets Stockholm, är en succé både i Sverige och utomlands. Nu ska den tionde och sista boken i serien skrivas. Och allt vore gott och väl om det inte vore för en läcka i badrummet.

Det är svårt att få skrivro när Strandberg Bygg & Rör AB drar in och börjar bryta upp golv och borra sig in i väggar för att hitta läckan. Förlaget ligger på inför lanseringen av boken samtidigt som pojkvännen Fredrik, prisbelönt tv-chef, tycker det är dags att göra slag i saken och flytta ihop. Precis när Stella bestämmer sig för att ge förhållandet en chans visar sig dock Fredrik vara otrogen, och inte med vem som helst. Stella får en chock och skrivandet går allt trögare. Situationen blir inte lättare av att hon också börjar förföljas av en kvinna som tror sig vara Franciska Falke. När kvällspressen får nys om alltihopa blir det skandal, och Stella tvingas fly hemmet.

När det blåser som värst kring Stella faller illusionen om det liv hon byggt upp, och det visar sig hur ensam hon i själva verket är. Föräldrarna har aldrig förstått varför hon slösar bort sin begåvning på att skriva simpla underhållningsromaner, vännerna har svikit i samma takt som hennes framgång har växt och förlaget är bara intresserade av att få ut så mycket som möjligt av sin kassako. Den enda som ser hur hon egentligen mår är Johnny, hantverkaren som råkat kliva in i hennes liv precis när allt börjar rasa.