söndag 17 januari 2010

"Millis" kombinerade vinprovning och kalas

Igår hade Ullis och jag gemensamt födelsedagskalas hemma hos oss på Hjorttackan. Det blev en väldigt lyckad kväll med vinprovning, tapas, lakritsdessert, massor av fina presenter och många glad skratt.




Det här fantastiskt fina halsbandet från Efwa Attling fick jag av Anders. Det är två sammanlänkade ringar med budskapet "Kärleken övervinner allt". Hade inte en aning om detta, gissa om jag blev glad och överraskad!




Av gulliga ungdomarna Foffe och Elle fick jag en ljuvlig ask från Bodyshop med allehanda läckerheter i olivserien.





Av mamma och pappa fick jag den här urläckra skålen från Alessi som jag länge gått och suktat efter. Och så fick jag en ny elvisp, så nu ska det vispas och knådas igen utan att sucka och svära. Jag fick också fina smaksatt flingsalter och mysiga kryddor och marmelad. Pappa hade dessutom själv gjort gås- och anklever. Det blir något att se fram emot!


Ullis, Johan, Edith och Sanna, som var hemma på besök från Australien, uppvaktade med en fin kartong med bok (Caiprinia och Döden), coola trosor från Frank Dandy, massor av chokladpraliner och mysiga teer.





Och kolla här! Det här fina konstverket hade Eddie gjort till mig. Liknar en liten Miró eller vad tycker ni? Den ska få en hedersplats bland vår konst!




Här har vi dukat upp för vinprovning. Första provningen med de nya vinprovarglasen från Spiegelau. Denna kväll hade vi Sauvignon Blanc-provning med viner från Sydafrika. Min förra födelsedag tillbringade vi på Tokara i Sydafrika med att dricka just Sauvignon Blanc från Tokara så detta fanns med bland vinerna som ett litet minne. Vi provade tre olika; Tokara, Ataraxia och Cape Point. Beskrivning kommer separat.


Här är vinprovningen i full gång. Sniffa, smaka, jämföra...



Eddie pysslade med att hämta korkar från vår "vintunna" och stoppa i påsar. Det sysselsatte henne i timmar!



Nu har vi dukat upp tapasbuffén. Kvällens tapasmeny:

Gazpacho med gurkstavar
Spenat- och fetaostfyllda piroger
Chevrébollar med valnötshack
Medelhavsbiffar med tzatziki
Grillad halloumi med pinjenötter på salladsbädd
Melonsallad från Tokara
Chevréfylld serranoskinka
Chili- och vitlöksscampi
Ostfylld paprika
Calamari
Kalkonchorizo
Potatis- och kronärtskockstortilla
Oliver
Foccacia-bröd
Honungsmelon
Manchego-ost med fikonmarmelad

Ni ska få lite recept på några tapas senare.


Jag demonstrerar för Ullis och Johan vad som finns på de olika faten och i skålarna.
Det är lite pyssel att ordna tapas men det brukar alltid vara väldigt uppskattat och gott. Och det tror jag det var även denna gång - det blev många rundor ut i köket för att fylla på tallrikarna. Till dessert hade Ullis och Johan gjort den himmelsk god lakritsravioli med lakritsmarinerad frukt, mums!



En liten svängom i köket med Eddie, världens gladaste tjej.



Anders ville också vara med och dansa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar