onsdag 23 mars 2011

Skruttig Tilda

Hej på er! En liten hälsning från en rätt så skruttig bloggerska.


När Tilda självmant pallrar sig iväg till läkare då är det illa... Har ju berättat hur ont jag haft i armen och axeln ett par månader och den senaste tiden har varit rena plågan. Varje rörelse framför datorn har gjort ont men jag har försökt hålla skenet uppe och kämpat på som en tapper liten soldat. Om nätterna har jag legat vaken och haft ont, hur jag än ligger värker armen. Trött och tråkig har jag sen varit varje kväll och bara velat sova, bara för att genomlida ännu natt med få timmars sömn.

I ett desperat försök ringde jag därför till läkaren och kände "gör vad som helst med mig, jag håller på att bli tokig av smärta - hugg av armen, ge mig en spruta, gör något!
Ja, fullt så illa gick det inte men det visade sig att jag har någon form av inflammation i axeln ovanpå allt med den frusna skuldran. Fick en massa tabletter, anti-inflammatoriska och värktabletter, och läkaren var hård: "absolut inget datorarbete" och sjukskrivning i en och en halv vecka. Nästa vecka ska de försöka sätta in en cortisonspruta också men det är tydligen ganska svårt i axeln.

Ja, så nu är jag alltså sjukskriven. Det känns jättekonstigt, jag som nästan aldrig tillåter mig att vara "sjuk" och jobbar på från sängen med feber och annat. Men måste inse att jag faktiskt är sjuk även om det är en annan sorts sjukdom än feber och halsont denna gång. Jag måste helt enkelt tänka på mig själv denna och gång och vila och läka ihop för att inte få men för livet. Att inte kunna skriva och jobba med en dator, att inte kunna kamma håret med höger arm, att inte kunna lyfta ned glas och tallrikar från kökshyllorna, att ständigt plågas av värk och att inte kunna sova - NEJ - så får det inte sluta.

Varje dag ska jag gå ut och powerwalka, utöver hundpromenaderna, och jag ska göra små övningar med armen så den inte blir stel. 

Små inlägg här då och då, för som sagt, datorarbete är no-no, men just nu testar jag att skriva enbart med vänster hand. Det går sådär....

Nu ska jag göra mig lite scrambled eggs and bacon och hoppas få lite energi. Så trött, så trött...

2 kommentarer:

  1. Älskade vän! Jag är så glad så glad att du äntligen tagit dig till en doktor, men så ledsen för att du fått en inflammation på kuppen. Skönt att du är sjukskriven!!!!!!! Du får förhoppningsvis vårväder att njuta av under dina promenader. Vi kanske hinner träffas något innan jag börjar jobba heltid igen?
    Kramis Marie

    SvaraRadera
  2. Vill jättegärna träffa dig sötaste vän. Vi tar och bokar en dag vet ja!
    Bamsekram.

    SvaraRadera